28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
3modul.dk 1
View Image
3modul.dk 2
View Image
3modul.dk 3
View Image
3modul.dk 4
View Image
3modul.dk 5
View Image
3modul.dk 6
View Image
3modul.dk 7
View Image

Ombygning af Märklin BR212, V100 til

  • OHJ45 (Märklin 26510 - Feuerwerk),
  • OHJ46 (Märklin 3377) og
  • VLTJ ML25 (Märklin 3377)

Jeg blev inspireret af Per Olsens oprindelige indlæg på Sporskiftet her: http://www.sporskiftet.dk/forum/ohj-45-og-46 og af Per Smeds OHJ moduler og materiel til at prøve at ombygge et lokomotiv, som kunne gøre sig fortjent til at køre på netop den forgrening af vores moduler.

Mit udgangspunkt var, at den i hvert fald skulle have rødt slutlys til erstatning for de røde malede lygter, som Märklin desværre havde forsynet alle sine modeller med. Dertil – hvis jeg kunne finde dem i alt mit reservedelsrod – automatiske ”Telex” koblinger. Den minder jo om en rangermaskine…

Jeg købte et brugt Feuerwerk-lokomotiv på ebay, og egentlig var tanken ”kun” at lave en OHJ45. Men jeg dummede mig ved at lægge overdelen i cellulosefortynder for at fjerne malingen, hvilket betød at den blev fuldstændig opløst. Så nu havde jeg kun en undervogn.

Jeg fandt så en udrangeret 3370 sat til salg som ”für bastler” på ebay, som jeg bød på. Men da der nogenlunde samtidig kom en Feuerwerks-overdel til salg sammesteds, bød jeg også på den. Og jeg ”vandt” begge dele. Så nu havde jeg pludselig delene til to maskiner – hvoraf den ene absolut ikke var køreklar.

Nærlæsning af det gamle indlæg på Sporskiftet viste, at den ”rigtige” V100 havde kørt som VLTJ ML25, så da der dukkende endnu en brugt 3377 op på ebay, købte jeg også den – for en billig penge (sagde jeg i hvert fald officielt).

Dekaler til OHJ45 havde oprindelig jeg bestilt hos Jørgen ”Skilteskov”, men jeg sendte endnu en ordre af sted på OHJ46 og VLTJ-maskinen.

Jeg havde troet, at ombygningerne af de 3 maskiner var ens, men der tog jeg grueligt fejl…


OHJ45 var den letteste, idet den allerede var forsynet med Märklins 5-polede anker og dertil hørende lille magnet, som passer ned i undervognen.

Jeg startede med at bore – med et 2mm håndbor – hul til de røde slutlanterner. To huller i hver ende, der hvor de gamle slutlanterner var malet på. Det passede præcis. Jeg brugte 4 stk. SMD LED 0604, som jeg loddede på ledninger (inkl. formodstand, 560 Ohm, 2 serieforbundne i hver ende) og limede både LED’er og ledninger fast i toppen af lokomotivhuset. Jeg forbandt dem to-og-to til et trebenet tulipanstik – med ”plus = blå ledning” i midten. Her er lokomotivhuset ”med bunden i vejret” og man kan se stikforbindelsen og ledningerne, som også blev ramt af den OHJ-orange spraymaling:

 

Godt med sort maling på bagsiden af LED’erne, så de ikke skinner ind i lokomotivhuset og fordeles via den oprindelige lysleder til de hvide lanterner. På dette billede er lyslederen fjernet og man kan se de sorte klatter maling, som beskytter bagsiden af LED’erne. Den vandrette ”streg” på indersidan af fronten er ledningen mellem de to LED’er – i øvrigt at stykke lakeret kobberledning fra en Märklin feltspolemagnet:

OHJ45

Og her er det samme billede når den oprindelige lysleder er monteret. Det kan være nødvendigt med at file et lille hak ind i lyslederen for at gøre plads til LED’en – det klares meget let vha. en lille fil:

OHJ45

Egentlig var det min tanke at skære nogle små stykker lysleder til at fylde lanternehullerne med, men jeg opgav at få dem blanke i enderne (temmelig svært, når de kun er 1-2mm lange og man skal holde på dem, mens man sliber – i begge ender) og fyldte i stedet op med noget ”Crystal Clear”. Det ses kun i absolut nærbillede – faktisk behøver man slet ikke at fylde op med noget som helst.

Da jeg nu var i gang, udskiftede jeg også de gamle glødepærer i hver ende med ”normale” 3mm varm-hvide lysdioder (igen inkl. formodstand) og forbandt også dem til ESUs ”blå ledning” i modsætning til den oprindelige opbygning, hvor stelforbindelsen blev brugt som plus.

Jeg loddede en ekstra hvid og en ekstra gul ledning på hver af LED’erne og forbandt også dem til et 3-polet dem til et tulipanstik med den blå ledning fra dekoderen i midten. De to tulipanstik kan så kobles fra hinanden, når overdelen skal tages af.

Jeg udskiftede Märklins dekoder med en LokSound4 og havde til Hobbymessen købt nogle mindre højttalere, som passer på den forholdsvis snævre plads (den firkantede ”sølvkasse”, som er klæbet ovenpå dekoderen). Og jeg fandt de automatiske koblinger, som blev tilsluttet til hhv. AUX1 og AUX2, så de kan afkoble med kørselsretningen ved at anvende ESU ”Kupplungswalzer”. Her er det indvendige resultatet før ledningerne blev ”friseret”:

OHJ45

Og her er så et ”close-up” af den moderne 5-polede motor med skjold:

OHJ45

OHJ45 var jo ikke ”helt” VT100, så for at rette lidt op på miseren loddede jeg små stykker 1mm pianotråd på som gelændere (og glædede mig i forbifarten over Per Smeds udsagn om, at ”lodning af rustfrit stål er noget med saltsyre” – husholdningens 30% flaske virkede udmærket) og malede dem i første omgang med grå grundmaling – de bliver nok senere sorte.

Lokomotivhuset fik en gang ”grunder til plast”, dernæst en normal grunder og til slut en blank orange farve, der med lidt god vilje minder om OHJ-farven. Alt er fra Motips autolak spray serie, som jeg er vældig glade for. De tørrer utroligt pænt og hurtigt op og er derfor meget lette at arbejde med.

Dernæst det sædvanlige ”biks” med dekalerne og Micro Set og Micro Sol – resultatet blev ”så nogenlunde” (selvgjort er jo velgjort, synes i hvert fald bygherren), men jeg skal ikke undlade at gøre opmærksom på problemet med de lange striber ned langs siderne, som man umuligt kan lægge på i et stykke. Men her må vi antage, at maleren har lavet dem lige efter Påskefrokosten – han har sikkert sunget til arbejdet…


Det hele endte med at se således ud (jeg beklager den politisk ukorrekt pakke King’s i baggrunden):


OHJ46, som skulle bygges på basis af den ældre Märklin 3377-model, viste sig at blive noget af en udfordring. Ikke mht. lygter og ændringer, som jeg beskrev for OHJ45. Det blev lavet nøjagtig ligesådan bortset fra de automatiske koblinger. Jeg havde ikke flere, men de vil være forholdsvis enkle at eftermontere på et senere tidspunkt.

Udfordringen var motoren. Märklin foreskriver ombygningssæt 60944 til ombygning af ældre motorer med ”stor skivekollektor”, men dels er magneten i det ombygningssæt for stor til at passe ned i undervognen, dels betyder magnetens tykkelse at det medfølgende motorskjold bliver bøjet en anelse, når det skal fastskrues i begge ender. Ikke meget, men nok til at ankeret ikke kører ordentligt rundt, men ”støder på”.

Jeg opgav derfor ideen med 5-polet anker og ”hochleistungsmotor” og forsøgte så med ESUs tilsvarende ombygningsmagnet – uden større held. Igen gik ankeret på magneten, når det skulle dreje rundt. Ikke meget, men nok til at det gav en ubehagelig skurrende lyd og desuden var også denne magnet også så stor, at den ramte undervognen når den bageste boggie drejede for meget.

Til sidst så jeg kun en udvej: At genanvende den oprindelige feltspolemagnet. Så jeg viklede alt den tynde kobberledning af og fjernede plastskjoldet. Derefter brugte jeg min Dremel til at skære at hak ind i magneten – meget præcist på midten, så magnetfeltet ”flyder” så regelmæssigt som muligt. I hakket indsatte jeg to små magneter. Og motoren spandt som en mis… oven i købet opdagede jeg, at man kan ændre motorens omdrejningsretning ved at vende magneterne. Det er sikkert ikke nogen nyhed for dem, som har forstand på de dele, men det har jeg ikke. Og den eneste grund til, at det blev to magneter er, at jeg i første omgang kom til at lave hakket for stort, hvorved en enkelt magnet ikke kom til at sidde præcist i midten og derved gav en uregelmæssig motorgang. Om det virker bedre med 1, 3 eller flere magneter, aner jeg ikke.

Et billede af hele den ombyggede undervogn, hvor man også kan se ledningerne, der tilslutter baglyset i lokomotivhuset, er her:

OHJ46

Her er et nærbillede af den ombyggede magnet, hvor man kan se mine små magneter indsat i den oprindelige magnet og det gamle motorskjold:

OHJ46

Det var nogenlunde på dette tidspunkt at jeg besluttede mig for, at begge OHJ-maskiner skulle have platformsgelændere. Jeg fandt et stykke 1mm pianotråd som jeg syntes passede i størrelsen. Det ville jeg bore ned i platformen og lodde det til de gelænderstolper, som fandtes på maskinen i forvejen. Så frem med Dremlen igen…

Her lærte jeg igen noget: De små jern-bore-spåner, som kommer op når man borer hullerne, tiltrækkes af magneter! Så efter at jeg havde boret, var magneterne og tandhjulene fulde af de små jernspåner, hvilket motoren hurtigt fandt ud af at ”kløjs i”.

Så for en anden gangs skyld skal man altså ikke bore mens magneten er skruet fast til motorblokken og bunden – lærte jeg.

Nå, men intet er så galt, at det ikke er godt for noget, så jeg skilte begge motorer helt ad og gav dem et – viste det sig – tiltrængt bad i rensebenzin med efterfølgende rensning med en blød pensel, aftørring og gen-oliering. Det havde motoren nok godt af under alle omstændigheder (tænkte manden…), men da jeg samlede den ene motor igen sad tandhjulene uhjælpeligt fast, det ene tandhjul kunne overhovedet ikke rokkes.

Jeg fandt aldrig ud af, hvad der var gået galt under processen, men jeg måtte have aftrækkeren frem og afmontere alle tandhjul – og derefter forsigtigt montere igen dem et ad gangen mens jeg sørgede for, at de kunne dreje rundt. Det gik med lette slag med en stor hammer… Så kørte den nysmurte motor endelig perfekt rundt igen.    

Hele herligheden endte med at se således ud – naturligvis også med de grå platformsgelændere, som måske bliver sorte en dag, og bøvlet med de hvide striber ned langs siden. Jeg kan også godt se, at vinklen i gelænderet ikke er præcis 90 grader, men jeg kan godt leve med resultatet:

OHJ46


VLTJ ML25 er ikke ikke kommet så langt – har bare fået plastgrunder og almindelig grå grunder (stadig begge dele fra Motip), mens jeg går og overvejer hvordan jeg skal få den todelte bemaling pæn, specielt i enderne. Jeg har set, at Nettog har et færdigmalet eksemplar, men… og så er der jo endelig Erik i Viborg at ty til, hvis jeg løber sur i det.

Men den skal bygges på endnu en 3377, som var ombygget med Märklins standardsæt, da jeg købte den ”für bastler”. Og det kan jeg godt forstå – den ombygning bliver aldrig ideel. For det første har det krævet – kan jeg se – en voldsom udfræsning i undervognen at få plads til magneten og for det andet er der problemet med motorskjoldet, der buer ved fastspænding. Jeg havde heldigvis en 3-4 andre motorskjolde af den rigtige type liggende, og et af dem passede bedre på magneten og kunne fastskrues helt plant. Jeg har ikke fundet ud af hvorfor, men faktum er, at lige netop det ene skjold sidder pænt, mens alle de andre har det samme problem. Og man kan ikke – hverken med det blotte øje eller med lup – se forskel på dem. Men sådan er det.

Der er stadig noget der ”støder på” og ”hviner” ved mellemhastigheder, så måske sidder skjoldet ikke helt plant alligevel…

Her er et billede af undervognen med ”ledningsforvirring” og det autoriserede ombygningssæt:

VLTJ ML25

Udfræsningerne kan man ikke se på billedet, men de fleste tiltag er grundigt beskrevet her: http://simpledigitallocomotive.npage.de/br-212-m3072-3147.html

Motoren i nærbillede hvoraf det fremgår, at der ikke er meget plads:

VLTJ ML25

Og så langt er bemalingen altså kommet – her skal jo ikke platformsgelændere på, men stolperne skal naturligvis være sorte (det sker måske samtidig med maling af gelændere på OHJ-maskinerne):

VLTJ ML25

Og her er de så alle tre ”lined up” – næsten lige som Sven, Knud og Valdemar:

OHJ45, OHJ46 og VLTJ ML25

Trods udfordringerne – eller egentlig ”på grund af” – har det været sjovt. Det værste er egentlig, når man bliver færdig – hvad skal man så finde på ?

...

 

To uger senere…: Tja, man kunne for eksempel gøre projektet færdigt, og det har jeg så gjort. Det var akkurat lige så svært at få bemalingen på fronterne pæne og skarpe, men hvis jeg smører dem over med lidt ”motor-snavs”, kommer det såmænd nok til at virke.

 

Så her er den endelige udgave af VLTJ ML25:

Malet VLTJ ML25 ...

 

Der mangler lidt påskrifter på undervognen (og så har den p.t. problemer med strømoptaget, men det kan man jo ikke se på billederne), men ellers vil jeg godt være den bekendt. Selvgjort er som bekendt velgjort – og så har jeg underholdt mig selv så længe.

 

Lys i biler

Jeg har nu været i Hamburg og besøge Miniatur Wunderland et par gange. Der var jeg blandt meget andet facineret af alle de biler der er med lys i.
I Påsken 2006 lavede jeg den første bil med SMD-LEDs, som jeg havde købt til et andet projekt. Det lykkedes mig naturligvis at brænde et par dioder af og finde ud af, at den første ide ikke virkede p.g.a. for mange ledninger.

Der skal bruges:
En modelbil med lygter af gennemsigtig plastik.
4 SMD-LEDs. 2 hvide og 2 røde.
Green stuff *.
Tynd ståltråd.
Evt. en chauffør fra f.eks. Preiser

* Green stuff er en to-komponent modelervoks-agtig blanding fra Games Workshop, der klæber til stort set alt.
Jeg købte mine SMD-LEDs hos www.dotlight.de jeg bruger de "største" af dem, det er typen smd-1206

ADVARSEL: dioderne m.m. er meget små. Det kræver derfor rolige hænder og tålmodighed, at tilpasse det hele.

Sådan gøres det:
1. Find ud af hvordan man skiller bilen ad uden at ødelægge den. Det kan være at frontgrill, lygter eller kofanger skal tages af inden bunden. Bunden er mange gange sat sammen med karrosseriet med modhager forklædt som nummerplader. Ingen af de biler jeg har skildt ad har været samlet med lim.
lysibil-1


2. Her har jeg skåret ud til dioderne. Efter et par øjemål kom jeg frem til, at dioderne til baglyset skulle snittes ind i bagagerummet, mens der til dioderne til forlyset kun skulle snittes et lille hak.
Som det kan ses på det forrige billede, har jeg boret et hul på 2 mm. i bilens bundplade til ledningerne.

lysibil-2

3. Jeg har serieforbundet dioderne, for at have færre ledninger at holde styr på. I dette tilfælde rød, hvid, hvid, rød. Det gør jeg, da Jeg synes det er nemmere, at lodde en ledning mellem en rød og en hvid diode end mellem to ensfarvede, alene p.g.a. længden af ståltråden.
På den ene røde diode loddede jeg en ledning til plus og et stykke ståltråd til minus, og omvendt på den anden. Jeg satte dioderne fast til bilen med en lille klump Green Stuff. Det betyder ikke så meget for det endelige resultat, at dioderne sidder lidt skævt.
lysibil-3

4. Jeg loddede derefter de to hvide dioder sammen med et stykke ståltråd på lidt under 2 cm, derefter sammen med ståltrådene fra de røde dioder og bøjede ståltrådene lidt af vejen.
Sørg for at alle dioder er forbundet rigtigt ellers er der ikke lys i nogen af dem.
lysibil-4

5. Det sidste jeg gjorde inden jeg samlede bilen, var at male den sort de nødvendige steder på indersiden, så lyset kun slipper ud gennem lygterne.
lysibil-5

 

Her ses en Færdig bil uden personer tilsluttet et 9v batteri, hvis man synes lyset er for skarpt kan man sætte en modstand ind i kredsløbet.
lysibil-6

Jeg har indtil videre bygget lys i tre biler og stilt dem op på anlægget.
lysibil-7

Ombygning af Bn-vogne fra Togmodelle

Jeg købte en regionalvognstamme fra togmodelle kort efter de kom i butikkerne. De var jo i sig selv fascinerende og med en detaljeret indretning, men er man lidt kreativ, så måtte det kunne gøres endnu bedre.
Her ses en Bn-vogn inden der er blevet foretaget ændringer. Her kan en rolig hånd, en lille pensel, lidt maling og god tid gøre underværker.

Bn-1

 

Der skal bruges:
1 Bn-vogn (eller tilsvarende).
1 sæt interiør belysning fra Roco (Varenummer 40320).
1 sæt strømførende koblinger fra Heljan.
1 A4 etiket
Maling til indretningen.
Evt. siddende figurer.

Sådan gøres det:
1. Alle de nævnte farver maling er fra firmaet Games Workshop, det kan købes i en række EB Games butikker og rollespilsbutikker. Søg evt. på nettet efter Games Workshop eller Warhammer.
- Nakkestøtter, armlæn og dele af skillevæggene er "Chaos Black".
- Sæderne er en blanding af "Codex Grey", "Bleached Bone" og "Space Wolf Grey" (som faktisk er blå).
- Endevæggene er malet med "Ice Blue", "Mithril Silver" i vinduesrammen og en tynd stribe "Scorched Brown" til kantlister omkring døren.
- Væggene i endegangene er malet med "Snakebite Leather".
- Indersiden af overdelen er malet med "Space Wolf Grey" (som faktisk er blå).
Her er indretningen blevet malet, og indersiden af overdelen er malet for at lyset ikke skal skinne i gennem vognsiden.
Bn-2

2. Gulvbelægningen er et billede jeg har skrevet ud på en A4 etikette og klippet ud.
Billederne her skal være 30 x 268 mm for at passe i vognene.
Gulv til An
Gulv til Bn
Gulv til vogn uden sæder
Hvis du åbner billederne i Word og høreklikker på billedet, vælger du egenskaber og derefter fanebladet størrelse.

3. Til lyset har jeg inden monteringen malet et stykke af ledningerne fra koblingen, så jeg kan kende forskel på dem. Jeg monterede lyset således, at det hvide toilet vindue fra alle vogne skal være på samme side. Det gør at togstammen er lettere at stile op.
Hvis man forbinder de sidste to ledninger fra koblingerne i hver vogn, så kan man vende vognen for at slukke lyset i denne ene vogn, mens der stadig er lys i de andre.
Der følger desuden en monteringsvejledning med til belysningssættet. Jeg brugte kun 4 af de 5 pærer, der er i hvert sæt.

4. Nærbillede af en færdig Bn-vogn, selv gulvet ser ud som det skal. Det eneste der mangler er en flok passagerer.
Bn-3

EKSTRA
Et lokomotiv med en stamme af modificerede vogne. Styrevognen har også fået monteret retningsbestemt kørelys, det er et tilbehørssæt fra Togmodelle.
Bn-4

 

Alle vognene har fået monteret Heljans strømførende koblinger. Den indvendig belysning styres fra lokomotivet, der er blevet udstyret med et relæ, for ikke at brænde dekoderen af hver gang lyset tændes.


Videoklip af det færdige togsæt.
Varighed: 30 sekunder. Størrelse 2,3 MB

Design by 3modul.dk