28,10,0,50,1
3modul.dk 6
3modul.dk 7
View Image

Første weekend i oktober 2013 gik til Miniaturer Wunderland og vi var 6 (Allan, Carsten, Christian, Kristian, Per og Martin) der deltog. Herunder vil du kunne se en del billeder hvor du kan finde inspiration til modul-dioramaerne og der vil være lidt information om turen undervejs i billede-serien. God fornøjelse ...

MIWULA udefra

Vi har 5 der kørte fra Slagelse omkring 5:30 for at mødes med Carsten godt 4 timer senere i midten af Hamburg.

Alperne

Når man kommer ind i dette kæmpe rum og møder et diorama der er ca. 10 meter højst af Alperne tabes kæben. Hold da helt op hvor er det imponerende. Dette er mit første besøg og helt givet ikke de sidste.

Bane over, under og ligefor

Christian, Allan og Kristian lige nedenfor en vendesløjfe fra et af områderne. Der er bane hele vejen ned af gangen.

Diorama under banen ...

Gad vide hvilken bande der er ved at bryde ind til guldbarerne?? Politiet står i hverttilfælde klar til at modtage ...

Udsigten ...

Allan, Kristian og Carsten står på en af balkonerne og betragter banen lidt ovenfra, ligefor og ovenfor. STORT!!!

Kæmpe diorama

Det er ubeskriveligt stort ...

Superman kommer og redder

Superman er klar til at redde den uheldige bilist ...

Lufthavnen

Airshow i den ene ende af lufthavnen ... Jeg må sige at MIWULA har gjort imponerende meget ud af den kæmpestore lufthavn. Fly der lander eller letter, taxier ind og ud samt tankbiler og bagagevogne kører til og fra de landede fly.

Jurassic Park

Der er leget med alt og der er nødvendigvis ikke en kopi af den rigtige verden, men også af fantasiverdenen herunder også Jurassic Park og Starwars.

Skiløb på pisten

Det er skønt at se at selv et vinterlandskab sagtens kan finde plads selvom det kan virke lidt hvidt og kedeligt. Det er det ikke her.

Kommando-centralen

Jeg tror jeg så 8 siddepladser her til de folk der sidder og styrer banen og de aktiviteter der sker. Vi som besøgende kan ellers trykke på mange forskellige knapper ved anlægget og derved trigge at et eller andet sker på/vej banen.

Kite-surfing i det danske/skandinaviske område

Og her gik jeg og synes jeg kan lave vand på et diorama ... jeg har LANGT igen før jeg når hertil. Wow, det er godt lavet.

LKAB i Kiruna

Et kæmpe område med LKAB mineområde oppe i Kiruna. Der er vildt mange malmvogne på anlægget.

Frokost

Vi havde aftalt at mødes til frokost og dermed var formiddagen gået med at udforske anlægget. For min del endte det med at jeg blot fik et lille overblik. Her efter frokost havde vi købt en tur rundt bagved kulisserne. Det skal man helt klart unde sig selv. Ud over at se diverse skjulte dioramaer fortæller rundviser lidt om tilblivelse, udfordringer, teknik og hvad der ellers er interessant for sådan en flok nørder som os.

Servoer i læssevis

Her starter turen bag kulisserne. Vi er her ved det amerikanske anlæg. 5 kilomer bane foran til publikum og 12 kilometer bane bagved til skjulte baner og opstillingsspor.

Der er trangt ...

Vores rundviser her flangeret af Christian, Kristian, Allan og Carsten.

Der skal mange trafo'er til

Der er trukket mange kilometer ledning. Hver ledning er mærket op og dokumenteret således at hvis der kommer fejl på en kan det løses.

Diorama der kun er synligt for rundvisningen bagved

Ups ... der er vist en bondeknold der skal til præsten der ...

Rigtigt vand

Der er ca. 64.000 liter rigtigt vand i MIWULA.

Thai er ved at lande ...

Detaljer på diorama

Efter en fin rundvisning tager vi den på egen hånd igen for nu at kigge efter langt flere detaljer.

Jeg vil sige at det var fint at have formiddagen til at skabe et overblik over hvad der findes her. Herefter at tage en rundvisning bag kulisserne giver ny indsigt og viden om anlægget og eftermiddagen er nu til at finde mange detaljer der ikke blev spottet om formiddagen.

Om aftenen udvekslede vi erfaringer og hvad vi havde set af detaljer og sjove finurligheder og derved var næste dag genial til at få det sidste med inden hjemturen.

Solbadning

Stranden ...

Strand-diorama i det skandinaviske område.

Norsk ø i skærgården

Ø der ligger omgivet af rigtigt vand. Scandlines og andre færger i vandet bliver styret af der står i kulissen.

Værftet

Der er gang i diverse aktiviteter på værftet og når mørket lægger sig på kan man se alle de steder hvor der er gang i svejse-aktiviteterne.

Dykkerkøerne

De er absolut ikke uden humor i MIWULA ... her er 2 dykkerkøer ...

Klatring

Der er mange steder hvor man kan finde klatrer i gang med at bestige et eller andet bjerg

Førstedagen er ved at være slut

Førstedagen på Miniaturer Wunderland er ved at være slut og vi er alle lidt trætte i fusserne. Christian og jeg tog en rask lille gåtur udenfor murene - okey, jeg ville gerne logge et par geocacher i området.

Herfra gik det således til Youth Hostel og det var absolut Youth blandt klientellet og stedet bar præg af at være noget ældre. Efter indkvartering og lidt værelseshygge (en øl) gik vi på jagt efter et spisested. Det lykkedes og det lykkedes os også at gå derfra efter lukketid.

Min oplevelse af førstedagen er det er fascinerende stort og med utroligt mange detaljer og bevægelige dele. Jeg vil endda sige at jeg havde langt mere fokus på diorama end på tog. Min tog-oplevelse var meget at der ikke var kræset om detaljerne på samme måde. Tog startede og stoppede meget pludseligt. Det kunne være rart hvis det var indbygget med bremsemodul eller en anden form for styring. En anden detalje jeg også synes kunne gøres lidt mere ved var omkring Fallercar-systemet (eller hvad de nu benytter her) hvor biler, busser og lastbiler stopper og starter meget bradt.

Når det er sagt er resten så imponerende at jeg sagtens kunne finde på at komme tilbage for at finde endnu flere detaljer.

Flyet er brudt i brand

I dag skal der fokuseres mere på detaljerne rundt omkring på anlægget. Her er et af flyene brudt i brand og udrykningskøretøjerne kommer ræsende fra den anden ende af lufthavne, men må lige holde tilbage for en lastbil eller en flyver der lige skal forbi i den anden retning.

Bjergstien

Endnu engang med flotte detaljer

Tour de France

Ups et lille styrt på vejen ... for meget doping

Baner i flere niveauer

Vildt så mange niveauer der er på anlægget

Kulgården

Tak for en god tur sammen med gode folk. Det er ikke sidste gang vi skal lave sådan en tur sammen. Jeg melder mig gerne igen.