28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
3modul.dk 1
View Image
3modul.dk 2
View Image
3modul.dk 3
View Image
3modul.dk 4
View Image
3modul.dk 5
View Image
3modul.dk 6
View Image
3modul.dk 7
View Image

EA 3008

Baseret på Märklin BR120 og anden overdel

MZ 1403

Baseret på Märklin MY og Lima overdel. Den er forlænget med 30 mm.

ME 1527

Baseret på Märklin belgisk serie 55 og hobbytrade overdel. Bunden her er forlænget med 24 mm.

Blinkende baglygter for godsvogne

Baseret på Microchip PIC12F629 og du finder mere her.

Ommaling af Märklin MY

HUSK at malingen skal fjernes inden du påfører den nye maling. Man kan bruge bremsevæske til at fjerne den originale maling.

Attachments:
Download this file (Ombygninger - andre.pdf)Ombygninger - andre.pdf[ ]2280 kB

Grundlaget for ideen

  • Høje Taastrup station, på vej hjem fra arbejde
  • Krav: vognen må ikke have slæbesko, men skal strømforsynes fra et batteri
  • Dette krav gør at løsningen kan bruges til både 2 skinne og 3-skinne drift og er uafhængig af om der køres analogt eller digitalt
  • Løsningen kan også bruges af flere skalaer, når blot man kan få plads i vognen

Det første forsøg

  • Den første udgave blev baseret på to NE555 timer kredse
  • Disse kunne forsynes direkte fra et 9 volts batteri
  • De to timere blev justeret til at være forskellige
  • De virkede fint med friske batterier, men efter nogen tid faldt spændingen og den indre modstand i batteriet steg, så lysdioderne kom til at blinke i takt og det måtte de bestemt ikke gøre
  • Flere forsøg med kondensatorer, modstande og dioder kunne forbedre kredsløbet, men det blev aldrig helt godt

Næste udgave med PIC12F629

  • Ved at skifte til PIC12F629 kunne man gå fra to 8 bens IC’er til en 8 bens IC
  • Man kan desuden undvære modstande og kondensatorer til at definere blinke tiderne
  • En PIC12F629 kan desuden strømforsynes direkte fra et 3 volts batteri
  • Den eneste ulempe ved PIC12F629 er at det er en micro controller der kræver at man programmerer den

Basis kredsløb med PIC12F629

  • Basis kredsløbet består af en PIC12F629, en 100 nF keramisk kondensator, to 270 Ohms modstande og to røde lysdioder
  • Kredsløbet kan forsynes direkte fra et 3 volts batteri f. eks. CR2032
  • PIC12F629 er programmeret til at kunne anvendes hvis der anvendes fælles anode eller fælles katode på lysdioderne, dog skal forskellige udgange benyttes

Strømforsyning (batteri)

  • 3 volts batterier som CR2032 er lette at skaffe, men de holder dog ikke så lang tid, men er gode hvor pladsen er trang
  • Et CR2032 ligger på mellem 180 og 230 mAh, hvilket kan give en drift tid på omkring et døgn
  • Et normalt 9 volts batteri ligger på mellem 400 og 600 mAh hvilket giver en drift tid på 2 til 3 døgn, men et 9 volts batteri kræver en spændingsregulator (78L05) for at bringe spændingen ned på 5 volt som PIC12F629 kan tåle.

Kredsløb ved 9 volt

Komponent info

Opbygning ved 3 volt

Oversiden herover og underneden nedenfor

Nedenfor med opbygning til 9 volt

Egnede godsvogne

  • Märklin 46942 sidestøtte vogn (Kbs 443) med grøn presenning
  • Märklin 46974 sidestøtte vogn (Kbs 443) med grå presenning
  • Märklin 4694 sidestøtte vogn (med en passende container) *
  • Märklin 4693 skydevægs vogn (Shis 708)
  • Märklin 46874 skydevægs vogns sæt (SNCB)
  • Märklin 46871 skydevægs vogns sæt (FS)
  • Märklin 46275 lukket godsvogn

Løsning afhængig af plads

  • Kbs med presenning eller container: valgfrit 9 volt eller 3 volt
  • Kbs uden last: kun 3 volt
  • Skydevægs vogn (Shis): valgfrit 9 volt eller 3 volt
  • Lukket vogn (som er nem at skille ad): valgfrit 9 volt eller 3 volt
  • Andre vogntyper kræver special løsning, hvis overhovedet muligt

Eksempler på blinkende baglygter

  • Baseret på PIC12F629

Programmering af PIC12F629

  • Filen baglys_12F629.hex skal bruges ved programmering
  • Microchips PICkit2 kan bruges til programmeringen
  • Hex filen eller en programmeret PIC12F629 kreds findes længere nede på siden (download og omdøb filen med .hex i stedet for .pdf)

Er det for stort

  • PIC12F629 fås også mindre end den 8DIP som vist tidligere
  • Den fås også i 8SOIC pakningen, men de er meget små og er meget svære at programmere

Arduino?

  • Kan en Arduino bruges? Ja
  • Men en Arduino Nano er større og bruger mere strøm (20 mA + strøm til LED)

Nyttige links (forbehold for at linksene ændrer sig)

 

 

 

Attachments:
Download this file (baglys_12F629.pdf)baglys_12F629.pdf[ ]1 kB
Download this file (Blinkende_baglygter.pdf)Blinkende_baglygter.pdf[ ]1688 kB

Ombygning af Märklin BR212, V100 til

  • OHJ45 (Märklin 26510 - Feuerwerk),
  • OHJ46 (Märklin 3377) og
  • VLTJ ML25 (Märklin 3377)

Jeg blev inspireret af Per Olsens oprindelige indlæg på Sporskiftet her: http://www.sporskiftet.dk/forum/ohj-45-og-46 og af Per Smeds OHJ moduler og materiel til at prøve at ombygge et lokomotiv, som kunne gøre sig fortjent til at køre på netop den forgrening af vores moduler.

Mit udgangspunkt var, at den i hvert fald skulle have rødt slutlys til erstatning for de røde malede lygter, som Märklin desværre havde forsynet alle sine modeller med. Dertil – hvis jeg kunne finde dem i alt mit reservedelsrod – automatiske ”Telex” koblinger. Den minder jo om en rangermaskine…

Jeg købte et brugt Feuerwerk-lokomotiv på ebay, og egentlig var tanken ”kun” at lave en OHJ45. Men jeg dummede mig ved at lægge overdelen i cellulosefortynder for at fjerne malingen, hvilket betød at den blev fuldstændig opløst. Så nu havde jeg kun en undervogn.

Jeg fandt så en udrangeret 3370 sat til salg som ”für bastler” på ebay, som jeg bød på. Men da der nogenlunde samtidig kom en Feuerwerks-overdel til salg sammesteds, bød jeg også på den. Og jeg ”vandt” begge dele. Så nu havde jeg pludselig delene til to maskiner – hvoraf den ene absolut ikke var køreklar.

Nærlæsning af det gamle indlæg på Sporskiftet viste, at den ”rigtige” V100 havde kørt som VLTJ ML25, så da der dukkende endnu en brugt 3377 op på ebay, købte jeg også den – for en billig penge (sagde jeg i hvert fald officielt).

Dekaler til OHJ45 havde oprindelig jeg bestilt hos Jørgen ”Skilteskov”, men jeg sendte endnu en ordre af sted på OHJ46 og VLTJ-maskinen.

Jeg havde troet, at ombygningerne af de 3 maskiner var ens, men der tog jeg grueligt fejl…


OHJ45 var den letteste, idet den allerede var forsynet med Märklins 5-polede anker og dertil hørende lille magnet, som passer ned i undervognen.

Jeg startede med at bore – med et 2mm håndbor – hul til de røde slutlanterner. To huller i hver ende, der hvor de gamle slutlanterner var malet på. Det passede præcis. Jeg brugte 4 stk. SMD LED 0604, som jeg loddede på ledninger (inkl. formodstand, 560 Ohm, 2 serieforbundne i hver ende) og limede både LED’er og ledninger fast i toppen af lokomotivhuset. Jeg forbandt dem to-og-to til et trebenet tulipanstik – med ”plus = blå ledning” i midten. Her er lokomotivhuset ”med bunden i vejret” og man kan se stikforbindelsen og ledningerne, som også blev ramt af den OHJ-orange spraymaling:

 

Godt med sort maling på bagsiden af LED’erne, så de ikke skinner ind i lokomotivhuset og fordeles via den oprindelige lysleder til de hvide lanterner. På dette billede er lyslederen fjernet og man kan se de sorte klatter maling, som beskytter bagsiden af LED’erne. Den vandrette ”streg” på indersidan af fronten er ledningen mellem de to LED’er – i øvrigt at stykke lakeret kobberledning fra en Märklin feltspolemagnet:

OHJ45

Og her er det samme billede når den oprindelige lysleder er monteret. Det kan være nødvendigt med at file et lille hak ind i lyslederen for at gøre plads til LED’en – det klares meget let vha. en lille fil:

OHJ45

Egentlig var det min tanke at skære nogle små stykker lysleder til at fylde lanternehullerne med, men jeg opgav at få dem blanke i enderne (temmelig svært, når de kun er 1-2mm lange og man skal holde på dem, mens man sliber – i begge ender) og fyldte i stedet op med noget ”Crystal Clear”. Det ses kun i absolut nærbillede – faktisk behøver man slet ikke at fylde op med noget som helst.

Da jeg nu var i gang, udskiftede jeg også de gamle glødepærer i hver ende med ”normale” 3mm varm-hvide lysdioder (igen inkl. formodstand) og forbandt også dem til ESUs ”blå ledning” i modsætning til den oprindelige opbygning, hvor stelforbindelsen blev brugt som plus.

Jeg loddede en ekstra hvid og en ekstra gul ledning på hver af LED’erne og forbandt også dem til et 3-polet dem til et tulipanstik med den blå ledning fra dekoderen i midten. De to tulipanstik kan så kobles fra hinanden, når overdelen skal tages af.

Jeg udskiftede Märklins dekoder med en LokSound4 og havde til Hobbymessen købt nogle mindre højttalere, som passer på den forholdsvis snævre plads (den firkantede ”sølvkasse”, som er klæbet ovenpå dekoderen). Og jeg fandt de automatiske koblinger, som blev tilsluttet til hhv. AUX1 og AUX2, så de kan afkoble med kørselsretningen ved at anvende ESU ”Kupplungswalzer”. Her er det indvendige resultatet før ledningerne blev ”friseret”:

OHJ45

Og her er så et ”close-up” af den moderne 5-polede motor med skjold:

OHJ45

OHJ45 var jo ikke ”helt” VT100, så for at rette lidt op på miseren loddede jeg små stykker 1mm pianotråd på som gelændere (og glædede mig i forbifarten over Per Smeds udsagn om, at ”lodning af rustfrit stål er noget med saltsyre” – husholdningens 30% flaske virkede udmærket) og malede dem i første omgang med grå grundmaling – de bliver nok senere sorte.

Lokomotivhuset fik en gang ”grunder til plast”, dernæst en normal grunder og til slut en blank orange farve, der med lidt god vilje minder om OHJ-farven. Alt er fra Motips autolak spray serie, som jeg er vældig glade for. De tørrer utroligt pænt og hurtigt op og er derfor meget lette at arbejde med.

Dernæst det sædvanlige ”biks” med dekalerne og Micro Set og Micro Sol – resultatet blev ”så nogenlunde” (selvgjort er jo velgjort, synes i hvert fald bygherren), men jeg skal ikke undlade at gøre opmærksom på problemet med de lange striber ned langs siderne, som man umuligt kan lægge på i et stykke. Men her må vi antage, at maleren har lavet dem lige efter Påskefrokosten – han har sikkert sunget til arbejdet…


Det hele endte med at se således ud (jeg beklager den politisk ukorrekt pakke King’s i baggrunden):


OHJ46, som skulle bygges på basis af den ældre Märklin 3377-model, viste sig at blive noget af en udfordring. Ikke mht. lygter og ændringer, som jeg beskrev for OHJ45. Det blev lavet nøjagtig ligesådan bortset fra de automatiske koblinger. Jeg havde ikke flere, men de vil være forholdsvis enkle at eftermontere på et senere tidspunkt.

Udfordringen var motoren. Märklin foreskriver ombygningssæt 60944 til ombygning af ældre motorer med ”stor skivekollektor”, men dels er magneten i det ombygningssæt for stor til at passe ned i undervognen, dels betyder magnetens tykkelse at det medfølgende motorskjold bliver bøjet en anelse, når det skal fastskrues i begge ender. Ikke meget, men nok til at ankeret ikke kører ordentligt rundt, men ”støder på”.

Jeg opgav derfor ideen med 5-polet anker og ”hochleistungsmotor” og forsøgte så med ESUs tilsvarende ombygningsmagnet – uden større held. Igen gik ankeret på magneten, når det skulle dreje rundt. Ikke meget, men nok til at det gav en ubehagelig skurrende lyd og desuden var også denne magnet også så stor, at den ramte undervognen når den bageste boggie drejede for meget.

Til sidst så jeg kun en udvej: At genanvende den oprindelige feltspolemagnet. Så jeg viklede alt den tynde kobberledning af og fjernede plastskjoldet. Derefter brugte jeg min Dremel til at skære at hak ind i magneten – meget præcist på midten, så magnetfeltet ”flyder” så regelmæssigt som muligt. I hakket indsatte jeg to små magneter. Og motoren spandt som en mis… oven i købet opdagede jeg, at man kan ændre motorens omdrejningsretning ved at vende magneterne. Det er sikkert ikke nogen nyhed for dem, som har forstand på de dele, men det har jeg ikke. Og den eneste grund til, at det blev to magneter er, at jeg i første omgang kom til at lave hakket for stort, hvorved en enkelt magnet ikke kom til at sidde præcist i midten og derved gav en uregelmæssig motorgang. Om det virker bedre med 1, 3 eller flere magneter, aner jeg ikke.

Et billede af hele den ombyggede undervogn, hvor man også kan se ledningerne, der tilslutter baglyset i lokomotivhuset, er her:

OHJ46

Her er et nærbillede af den ombyggede magnet, hvor man kan se mine små magneter indsat i den oprindelige magnet og det gamle motorskjold:

OHJ46

Det var nogenlunde på dette tidspunkt at jeg besluttede mig for, at begge OHJ-maskiner skulle have platformsgelændere. Jeg fandt et stykke 1mm pianotråd som jeg syntes passede i størrelsen. Det ville jeg bore ned i platformen og lodde det til de gelænderstolper, som fandtes på maskinen i forvejen. Så frem med Dremlen igen…

Her lærte jeg igen noget: De små jern-bore-spåner, som kommer op når man borer hullerne, tiltrækkes af magneter! Så efter at jeg havde boret, var magneterne og tandhjulene fulde af de små jernspåner, hvilket motoren hurtigt fandt ud af at ”kløjs i”.

Så for en anden gangs skyld skal man altså ikke bore mens magneten er skruet fast til motorblokken og bunden – lærte jeg.

Nå, men intet er så galt, at det ikke er godt for noget, så jeg skilte begge motorer helt ad og gav dem et – viste det sig – tiltrængt bad i rensebenzin med efterfølgende rensning med en blød pensel, aftørring og gen-oliering. Det havde motoren nok godt af under alle omstændigheder (tænkte manden…), men da jeg samlede den ene motor igen sad tandhjulene uhjælpeligt fast, det ene tandhjul kunne overhovedet ikke rokkes.

Jeg fandt aldrig ud af, hvad der var gået galt under processen, men jeg måtte have aftrækkeren frem og afmontere alle tandhjul – og derefter forsigtigt montere igen dem et ad gangen mens jeg sørgede for, at de kunne dreje rundt. Det gik med lette slag med en stor hammer… Så kørte den nysmurte motor endelig perfekt rundt igen.    

Hele herligheden endte med at se således ud – naturligvis også med de grå platformsgelændere, som måske bliver sorte en dag, og bøvlet med de hvide striber ned langs siden. Jeg kan også godt se, at vinklen i gelænderet ikke er præcis 90 grader, men jeg kan godt leve med resultatet:

OHJ46


VLTJ ML25 er ikke ikke kommet så langt – har bare fået plastgrunder og almindelig grå grunder (stadig begge dele fra Motip), mens jeg går og overvejer hvordan jeg skal få den todelte bemaling pæn, specielt i enderne. Jeg har set, at Nettog har et færdigmalet eksemplar, men… og så er der jo endelig Erik i Viborg at ty til, hvis jeg løber sur i det.

Men den skal bygges på endnu en 3377, som var ombygget med Märklins standardsæt, da jeg købte den ”für bastler”. Og det kan jeg godt forstå – den ombygning bliver aldrig ideel. For det første har det krævet – kan jeg se – en voldsom udfræsning i undervognen at få plads til magneten og for det andet er der problemet med motorskjoldet, der buer ved fastspænding. Jeg havde heldigvis en 3-4 andre motorskjolde af den rigtige type liggende, og et af dem passede bedre på magneten og kunne fastskrues helt plant. Jeg har ikke fundet ud af hvorfor, men faktum er, at lige netop det ene skjold sidder pænt, mens alle de andre har det samme problem. Og man kan ikke – hverken med det blotte øje eller med lup – se forskel på dem. Men sådan er det.

Der er stadig noget der ”støder på” og ”hviner” ved mellemhastigheder, så måske sidder skjoldet ikke helt plant alligevel…

Her er et billede af undervognen med ”ledningsforvirring” og det autoriserede ombygningssæt:

VLTJ ML25

Udfræsningerne kan man ikke se på billedet, men de fleste tiltag er grundigt beskrevet her: http://simpledigitallocomotive.npage.de/br-212-m3072-3147.html

Motoren i nærbillede hvoraf det fremgår, at der ikke er meget plads:

VLTJ ML25

Og så langt er bemalingen altså kommet – her skal jo ikke platformsgelændere på, men stolperne skal naturligvis være sorte (det sker måske samtidig med maling af gelændere på OHJ-maskinerne):

VLTJ ML25

Og her er de så alle tre ”lined up” – næsten lige som Sven, Knud og Valdemar:

OHJ45, OHJ46 og VLTJ ML25

Trods udfordringerne – eller egentlig ”på grund af” – har det været sjovt. Det værste er egentlig, når man bliver færdig – hvad skal man så finde på ?

...

 

To uger senere…: Tja, man kunne for eksempel gøre projektet færdigt, og det har jeg så gjort. Det var akkurat lige så svært at få bemalingen på fronterne pæne og skarpe, men hvis jeg smører dem over med lidt ”motor-snavs”, kommer det såmænd nok til at virke.

 

Så her er den endelige udgave af VLTJ ML25:

Malet VLTJ ML25 ...

 

Der mangler lidt påskrifter på undervognen (og så har den p.t. problemer med strømoptaget, men det kan man jo ikke se på billederne), men ellers vil jeg godt være den bekendt. Selvgjort er som bekendt velgjort – og så har jeg underholdt mig selv så længe.

 

Joomla templates by a4joomla