28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
3modul.dk 1
View Image
3modul.dk 2
View Image
3modul.dk 3
View Image
3modul.dk 4
View Image
3modul.dk 5
View Image
3modul.dk 6
View Image
3modul.dk 7
View Image

FJERNSTYRING AF JERNBANEN

Fredag den 8. januar var 3modul på besøg hos fjernstyringscentralerne i København.
Vi mødtes kl. ca. 16:45 på kalvebod brygge hvor Drift og informationscenter S-tog (DICS) holder til. Bygningen bar præg af, at mange arbejdspladser var flyttet der fra, der var vist kun DICS'en tilbage i den opgang. 4280

 

Efter at vi alle havde fundet en plads i det store mødelokale, blev der lyttet intenst.
4283

 

Hvores rundviser, Rune, startede med en introduktion til hvordan en jernbanstrækning er delt op i stationer og fri bane. Han fortalte også lidt om signaler og om hvordan isolationerne får signalerne til at skifte fra kør (grøn) til stop (rød) samt om hvornår det er sikkert at skifte tilbage til kør (grøn).
4285

 

Inden vi kom ind og se fjernstyringen blev der fortalt lidt om arbejdsfordelingen og om hvem der bestemmer hvad der skal ske i en driftsuorden. I DICS'en er de nærmest en stor familie og har ikke oplevet meget til opdelingen mellem Bane Danmark og DSB. Inde i den hellige hal viste Rune hvordan man kan overvåge trafikken på S-banen. Vi kunne se hvordan togene bevæger sig på den fri bane fra en isolation til den næste, samt hvordan indikationerne for sporskifter og signaler skifter når der sættes en togvej på stationerne.
4289

 

Her blev der også lyttet intenst.
4291

 

Der blev joket med at det ligner en forvokset udgave af WinDigipet. Heldigvis, så er sikkerheden på alle måder langt højere i virkeligheden.

4292

 

Storskærmen er ca. 20 meter lang og bygget op af 38 projektorer. Hvornår mon vi får lavet sådan én til vores modulbane?
small panorama

 

Klik på billedet for at se en større udgave

 

Nu skulle det ikke gå op i S-tog det hele, så derfor skulle vi også en tur forbi fjernbanens Kommandopost på hovedbanegården.
4310

 

Her er pladsen noget mindre, så vi blev delt op i to hold. Det ene hold ventede i køkkenet og forsøgte at tømme kaffemaskinen. Det lykkedes ikke. Mens det andet hold gik op og så fjernstyringen. Og ca. 20 min. senere byttede vi rundt.
Tidligere lå fjernstyringen af S-banen på den etage hvor der nu er køkken m.m. Men s-togstrafikken blev for tæt, og pladsen blev for lille, derfor flyttede DICS'en til den nuværende placering. Den gamle DICS kan ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
Københavns hovedbanegård er en af de få stationer der stadig styres manuelt. I dagtimerne fra kl. 06 til 19 skal der 3 personer til at styre trafikken og rangeringen på Hovedbanegården.
4303   4301

 

Resten af strækningerne fra Helsingør til Høje Tåstrup og grænsen til sverige er delt op i en række mindre områder der hver styres af en person.
4299    4300

 

I efterårsferien 2011 fik Hovedbanegården en ny sportavle i forbindelse med indvidelsen af den nye bane til Vigerslev. Den gamle tavle hang i gangen ved køkkenet.
4300

 

Klokken nåede at blive ca. 20:40 inden de sidste var taget hjemad. Forhåbentlig klogere på hvordan jernbanerne styres. Måske der kommer en tur mere i 2017.

Joomla templates by a4joomla