28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
3modul.dk 1
View Image
3modul.dk 2
View Image
3modul.dk 3
View Image
3modul.dk 4
View Image
3modul.dk 5
View Image
3modul.dk 6
View Image
3modul.dk 7
View Image

Vi havde alle glædet os til at mødes på den kommende køreweekend. En masse nye moduler og andre spændende tiltag var klar til at blive fremvist, men der kom en Coronavirus i vejen for den drøm ... Du skal ikke snydes for at se nogle af alle de vilde nyheder der er lavet. Når vi kommer på den anden side skal vi mødes igen.

 

 

 

 

 

 

Det er vildt fascinerende at se projekter der stort set er bygget færdige og som herunder hvor der eksperimenteres med 3D print.

 

Det fede ved mange af de projekter der arbejdes med er at vi kan fremvise alle stadier fra helt nye moduler hvor der lige akkurat er kommet skinner til moduler der er en hel del tættere på at være færdige. Hele den rejse fra tanke, tegning, bygning, nørderi med teknik og til diorama der sikkert aldrig bliver helt færdigt.

 

 

 



De mange projekter vi har gang i strækker sig over fri fantasi til deciderede forbilleder som herunder med Nyborg som forbillede

Nedenstående station findes givetvis, eller snarere fandtes, mange steder i Danmark. Stationen herunder skulle være Troldhede

 

Det er ikke kun moduler der bygges på. Nedenfor er en bygning fra Kibri delt op til re

Der skal jo være en kirke på et anlæg

Græsset bliver sået

Dette er en total ombygning af en tysk station der er blevet til et Rådhus / Domsretten ved Højesteret
sådan lidt statlig med marmorsøjler ved hovedindgangen

Slagelse station herunder er også godt på vej og der skal selvfølgelig også hentes inspiration fra station

Der foregår meget andet end at bygge på moduler, elektronikken skal også virke og det rullende materiel skal også bygges/ombygges således at der kommer andet liv på banen.

Bare se herunder hvor der eksperimenteres med at benytte K-englænderen sammen med C-skinner

Der hygges med 3D print til en mindre jysk by

Der tegnes også til nye moduler med den store passer (hjemmelavet)

Selvom der i høj grad bygges på moduler, så eksperimenteres der også med det rullende materiel, her med slutlygter. Se mere her.

Måske nogen kan genkende hvor disse kulisser er en kopi af ...

Stor tak til de af jer der har stillet billeder til rådighed ...

 

Søndag d. 23. februar 2020 på selveste Fastelavn var der endnu en gang hygge-/byggedag. Der er gang i mange projekter og mon ikke vi kommer til at se nogle resultater af dette på den kommende køreweekend i Stenlille i midten af marts.

Dyb koncentration

Der bygges træer på livet løs ... det ser meget lovende ud



Altid med et smil på læben. Det skal nok blive godt


Et nyt modul er godt på vej. Der er faktisk en hel del nye moduler på vej og det kan jo hænde vi får nogle af dem at se på kommende udstilling og køreweekend

 

FJERNSTYRING AF JERNBANEN

Fredag den 8. januar var 3modul på besøg hos fjernstyringscentralerne i København.
Vi mødtes kl. ca. 16:45 på kalvebod brygge hvor Drift og informationscenter S-tog (DICS) holder til. Bygningen bar præg af, at mange arbejdspladser var flyttet der fra, der var vist kun DICS'en tilbage i den opgang. 4280

 

Efter at vi alle havde fundet en plads i det store mødelokale, blev der lyttet intenst.
4283

 

Hvores rundviser, Rune, startede med en introduktion til hvordan en jernbanstrækning er delt op i stationer og fri bane. Han fortalte også lidt om signaler og om hvordan isolationerne får signalerne til at skifte fra kør (grøn) til stop (rød) samt om hvornår det er sikkert at skifte tilbage til kør (grøn).
4285

 

Inden vi kom ind og se fjernstyringen blev der fortalt lidt om arbejdsfordelingen og om hvem der bestemmer hvad der skal ske i en driftsuorden. I DICS'en er de nærmest en stor familie og har ikke oplevet meget til opdelingen mellem Bane Danmark og DSB. Inde i den hellige hal viste Rune hvordan man kan overvåge trafikken på S-banen. Vi kunne se hvordan togene bevæger sig på den fri bane fra en isolation til den næste, samt hvordan indikationerne for sporskifter og signaler skifter når der sættes en togvej på stationerne.
4289

 

Her blev der også lyttet intenst.
4291

 

Der blev joket med at det ligner en forvokset udgave af WinDigipet. Heldigvis, så er sikkerheden på alle måder langt højere i virkeligheden.

4292

 

Storskærmen er ca. 20 meter lang og bygget op af 38 projektorer. Hvornår mon vi får lavet sådan én til vores modulbane?
small panorama

 

Klik på billedet for at se en større udgave

 

Nu skulle det ikke gå op i S-tog det hele, så derfor skulle vi også en tur forbi fjernbanens Kommandopost på hovedbanegården.
4310

 

Her er pladsen noget mindre, så vi blev delt op i to hold. Det ene hold ventede i køkkenet og forsøgte at tømme kaffemaskinen. Det lykkedes ikke. Mens det andet hold gik op og så fjernstyringen. Og ca. 20 min. senere byttede vi rundt.
Tidligere lå fjernstyringen af S-banen på den etage hvor der nu er køkken m.m. Men s-togstrafikken blev for tæt, og pladsen blev for lille, derfor flyttede DICS'en til den nuværende placering. Den gamle DICS kan ses på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
Københavns hovedbanegård er en af de få stationer der stadig styres manuelt. I dagtimerne fra kl. 06 til 19 skal der 3 personer til at styre trafikken og rangeringen på Hovedbanegården.
4303   4301

 

Resten af strækningerne fra Helsingør til Høje Tåstrup og grænsen til sverige er delt op i en række mindre områder der hver styres af en person.
4299    4300

 

I efterårsferien 2011 fik Hovedbanegården en ny sportavle i forbindelse med indvidelsen af den nye bane til Vigerslev. Den gamle tavle hang i gangen ved køkkenet.
4300

 

Klokken nåede at blive ca. 20:40 inden de sidste var taget hjemad. Forhåbentlig klogere på hvordan jernbanerne styres. Måske der kommer en tur mere i 2017.

Joomla templates by a4joomla