28,10,0,50,1
600,600,60,1,3000,5000,25,800
90,150,1,50,12,30,50,1,70,12,1,50,1,1,1,5000
Powered By Creative Image Slider
3modul.dk 1
View Image
3modul.dk 2
View Image
3modul.dk 3
View Image
3modul.dk 4
View Image
3modul.dk 5
View Image
3modul.dk 6
View Image
3modul.dk 7
View Image

Ombygning af Bn-vogne fra Togmodelle

Jeg købte en regionalvognstamme fra togmodelle kort efter de kom i butikkerne. De var jo i sig selv fascinerende og med en detaljeret indretning, men er man lidt kreativ, så måtte det kunne gøres endnu bedre.
Her ses en Bn-vogn inden der er blevet foretaget ændringer. Her kan en rolig hånd, en lille pensel, lidt maling og god tid gøre underværker.

Bn-1

 

Der skal bruges:
1 Bn-vogn (eller tilsvarende).
1 sæt interiør belysning fra Roco (Varenummer 40320).
1 sæt strømførende koblinger fra Heljan.
1 A4 etiket
Maling til indretningen.
Evt. siddende figurer.

Sådan gøres det:
1. Alle de nævnte farver maling er fra firmaet Games Workshop, det kan købes i en række EB Games butikker og rollespilsbutikker. Søg evt. på nettet efter Games Workshop eller Warhammer.
- Nakkestøtter, armlæn og dele af skillevæggene er "Chaos Black".
- Sæderne er en blanding af "Codex Grey", "Bleached Bone" og "Space Wolf Grey" (som faktisk er blå).
- Endevæggene er malet med "Ice Blue", "Mithril Silver" i vinduesrammen og en tynd stribe "Scorched Brown" til kantlister omkring døren.
- Væggene i endegangene er malet med "Snakebite Leather".
- Indersiden af overdelen er malet med "Space Wolf Grey" (som faktisk er blå).
Her er indretningen blevet malet, og indersiden af overdelen er malet for at lyset ikke skal skinne i gennem vognsiden.
Bn-2

2. Gulvbelægningen er et billede jeg har skrevet ud på en A4 etikette og klippet ud.
Billederne her skal være 30 x 268 mm for at passe i vognene.
Gulv til An
Gulv til Bn
Gulv til vogn uden sæder
Hvis du åbner billederne i Word og høreklikker på billedet, vælger du egenskaber og derefter fanebladet størrelse.

3. Til lyset har jeg inden monteringen malet et stykke af ledningerne fra koblingen, så jeg kan kende forskel på dem. Jeg monterede lyset således, at det hvide toilet vindue fra alle vogne skal være på samme side. Det gør at togstammen er lettere at stile op.
Hvis man forbinder de sidste to ledninger fra koblingerne i hver vogn, så kan man vende vognen for at slukke lyset i denne ene vogn, mens der stadig er lys i de andre.
Der følger desuden en monteringsvejledning med til belysningssættet. Jeg brugte kun 4 af de 5 pærer, der er i hvert sæt.

4. Nærbillede af en færdig Bn-vogn, selv gulvet ser ud som det skal. Det eneste der mangler er en flok passagerer.
Bn-3

EKSTRA
Et lokomotiv med en stamme af modificerede vogne. Styrevognen har også fået monteret retningsbestemt kørelys, det er et tilbehørssæt fra Togmodelle.
Bn-4

 

Alle vognene har fået monteret Heljans strømførende koblinger. Den indvendig belysning styres fra lokomotivet, der er blevet udstyret med et relæ, for ikke at brænde dekoderen af hver gang lyset tændes.


Videoklip af det færdige togsæt.
Varighed: 30 sekunder. Størrelse 2,3 MB

 

 Skinnebus

 


EpokeModellers dejlige skinnebus er forsynet med fjernprojektører plast, men desværre uden lys.

 

Den ombyggede udgave af skinnebussen er forsynet med ESU LokSound V3.5 dekoder med MTC21 stik.

 

I den første udgave, jeg ombyggede, brugte jeg en løsning med et relæ (ESU 51963: http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/miniatur-relais/ ), som fungerer udmærket. Men der er meget lidt plads inden i skinnebussen til relæet, så det kom til at ligge og flyde og rasle rundt ovenpå højttaleren i det ene førerhus.

 

Jeg fandt derfor på en anden løsning, hvor jeg brugte denne ”AUX34 Verstärker”: http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Bastelanleitungen/Aux34/Seite.htm

til at styre AUX3 og AUX4 vha. F9, så projektøren kan lyse i kørselsretningen.

 

Den samlede ombygning tager et par timer – indrømmet, lodningerne kunne være pænere, men jeg havde kun en meget nedslidt loddekolbe, som egentlig bør smides ud – og koster vel i omegnen af en halvtreds-kroneseddel, hvad enten man vælger relæ-løsningen eller løsningen med AUX34, som jeg gennemgår nedenfor.

 

Det havde naturligvis været lettere, hvis man kunne bruge AUX1 og AUX2 direkte. Men af en eller anden grund har EpokeModeller valgt at bruge den ene AUX-udgang til et mørkt-orange lys i skinnebussen, som man kun meget dårligt kan se udefra. Og hvis man endelig kan se det, afslører det en ikke specielt køn indretning i vognen men synlig motor osv. Men det valgte jeg alligevel at beholde… så der var ingen vej uden om AUX3 og AUX4.

 

Hvis nogen skulle få lyst til at bruge anvisningen ønsker jeg en rigtig god fornøjelse. Der er ikke copyright på noget som helst (måske bortset fra tegningen på forsiden af denne anvisning, men jeg håber i givet fald at få absolution derfor) og yderligere gode ideer til forbedring modtages med kyshånd – det er en dejlig lille skinnebus.

 

 


1. Taget vippes af skinnebussen – en skarp kniv kan komme ind mellem tag og vognkassens sider. Pas på de 2 x 4 tappe, der sidder i hver side af taget – specielt de to yderste i hver side knækker let, hvorefter det er svært at få taget til at slutte tæt til vognkassen:

 

 Taget tages af

 

2. Her er et nærbillede af projektøren i den ene ende:

Taget 

 

3. Projektørerne er bare presset fast i hullet i taget og kan i begge ender hives lodret op - så ser de sådan ud:

Projektørerne 

 

4. Som belysning i projektørerne bruger jeg SMD LED 0401 ”Purweiss” fra http://www.ledbaron.de , som leverer dem med påloddede ledninger (de fås også billigere uden ledninger, men pas på – de er MEGET små når ledningerne skal loddes på) samt to styks 1 KOhm SMD modstande. Det hele er på billedet her:

Led 


5. De små projektører er af blød plast, så det er forholdsvist enkelt at bore et 0,4mm hul igennem dem. Prøv at bore skråt nedad fra bunden af hulningen mod bagsiden af projektørerne – det gør ikke så meget, hvis det bliver en lille smule skævt, som det vist også fremgår af billedet her:

Gennemboring 

 

6. LED’erne med ledning trækkes igennem de borede huller i projektørerne:

Montering af LED'erne 

 

7. Ledningerne fra LED’erne føres igennem hullet i vogntaget og projektøren presses på plads og holder ledningerne fast:

Lanterne monteret igen 

 

8. Til sidst ”forsegles” LED’erne i projektørerne med ”spidsen af en tandstikker” Microscale Kristal Clear – som vist er det nærmeste, man kan komme på noget, der størkner nogenlunde glasklart op. Her har den fået første gang – den skulle have 2-3 gange i mit tilfælde:

Forsegling 

 

9. Den lakerede kobberledning, som er monteret på LED’erne, er meget tynd og kan derfor ikke holde til meget. Jeg bruger derfor noget selvklæbende 5mm kobberleder til at fastlodde ledningerne fra LED’erne:

Kobberleder 

 

10. Jeg er fedtet, så jeg skærer kobberlederen op i mindre dele:

Kobberlederen 

 

11. Modstandene skal forbindes til den korte LED-ledning (katoden) – her er de monteret på et stykke dobbeltklæbende tape for at fastholde dem under for-lodningen:

Modstande 

 

12. Derefter loddes modstandende imellem to stykker af kobberlederen – således:

 Modstande loddes

 

13. Ledningerne fra LED’erne i projektørerne loddes til kobberlederne. De to stykker kobberledere med modstand loddes til den korte LED-ledning, som klippes af til ca. 1 cm længde. Den anden ledning fra LED loddes til et enkelt stykke kobberleder:

Ledningerne fra LED'erne 

 

14. Nu løftes dekoderprintet ud af vognkassen – træk de fire små hvide stik ud af bøsningerne, det går med lidt vold, og husk hvilken vej dekoderprintet vender. Det er ikke ligegyldigt, når du skal tilslutte det igen:

Decoderen 

 

15. Når dekoderprintet vendes om afsløres en – helt almindelig – LokSound V3.5 MTC21:

 Print og decoder

 

16. – som kan tages af, og afslører et stykke gråt isoleringstape:

Bag decoder 

 

17. – og når isoleringstapen fjernes, afsløres nogle meget ”ombygningsvenlige” loddeøer, oven i købet med NMRA-farvekoder påtegnet. De skal bruges, når ledningerne fra projektørerne skal tilsluttes:

Tapen fjernes 

 

18. De nye projektører skal tilsluttes AUX3 og AUX4 – det bruger man som tidligere omtalt en ”AUX34 Verstärker” til, som kan fås her:

http://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Bastelanleitungen/Aux34/Seite.htm

Den ser således ud:

AUX34 Verstärker 

Den orange og den grå ledning skal forbindes til hver sin projektør (den ende med modstand), mens den brune skal til ”sort loddeø” på dekoderprintet. Den grønne og den violette ledning skal til hhv. AUX3 og AUX4 og loddes direkte på benene til MTC21-stikket.

 

19. Her er den grå ledning loddet på ”modstands-enden” af den ene projektør, mens der er loddet to blå ledninger til den anden projektørledning. Den ene af de blå ledninger skal forbindes til den anden projektør, og den anden ledning skal til dekoderprint. Det vises senere:

Montering 

 

20. De 2 x 2 ”sæt” kobberledere limes fast i bunden af taget. De var oprindelig selvklæbende, men det meste af det selvklæbende forsvandt under lodningen, så jeg giver det en ekstra god klat lim – især for at beskytte de meget tynde kobberledninger fra LED’erne. Her ses også hvordan de to LED’er er forbundet med den ene af de blå ledninger fra forrige billede:

Fastlimning 

De to kobberledere uden modstand i hver ende er forbundet med den velkendte blå ledning (fælles plus), som også fæstnes med en klat lim midt på i bunden af taget. Den frie blå ledning føres til loddeø på dekoderprintet.

 

21. Her er et par nærbilleder af hver af enderne. Først den med ledningen, der skal fastloddes til dekoderprint:

Ene ende 

 

- og så den anden ende:

 Anden ende


22. Den brune ledning fra ”AUX34” loddes på ”Black” og den blå ledning fra kobberlederen i taget loddes på ”Blue” på dekoderprintet:

Ledning loddes på 

I kampens hede er det ene ben på MTC21–stikket blevet bøjet. Det blev hurtigt rettet op igen – efter at billedet blev taget.

 

23. Her er grøn og violet ledning fra ”AUX34” loddet fast direkte på benene til MTC21-stikket. For at få ledningerne til at ligge lidt pænere, så de alle sammen ”kommer ind fra højre”, har jeg trukket den violette ledning mellem MTC21-stikkets ben. Den kan godt være der, når dekoderen monteres:

Flere ledninger monteres 

 

- og når det oprindelige grå isoleringstape sættes på, ser det sådan ud:

På med tapen igen 

 

24. Her er et samlet overblik over dekoderprint og projektør-installationerne i taget. Nu mangler kun at tilslutte de 2x2 hvide stik i hver ende af dekoderprintet (husk at vende dekoderprintet rigtigt: ”PWR” og ”MOTOR” –trykket på dekoderprintet skal være i den ende, hvor der ikke er højttaler:

Print og tag 

 

25. Når det hele er samlet, programmeres dekoderen så AUX3 mappes til F9(Reverse) og AUX4 mappes til F9(Forward). Så tænder F9 fjernprojektøren i kørselsretningen. Det ser således ud, når den er tændt:

Med nye toplanterner med lys 

 

Modul samlinger : Genialt eller Galt.

Læs i filen skinnehold artikel.pdf

3D print emne kan ses i 3D i filen ModulskinneHoldverB.stl

Attachments:
Download this file (ModulSkinneHoldVerB.stl)ModulSkinneHoldVerB.stl[3D-stl-fil]5149 kB

Her er en vejledning i hvordan du får lavet det nye sporskifte i WinTrack.

1)      Åbn en wintrack - sporplan med en åben sporende der hvor du vil anbringe dit slanke kurvesporskifte R3.

2)      Vælg ”Create track” i menuen EKSTRAS

3)      I ”width of track” skriver du 40. Det angiver bredden på ballasten i C-spor. Vælg ”curved turn out”

4)      Vælg ”angle” 30 . og ”radius”  515 . Vælg også ”Straight track in front”  64,3. Vælg right/left.

5)      I rubrikken “item nr.” Skriver du 771 (venstre) / eller 772 (højre). Sæt flueben i feltet ”Dont resume Track to list - import dir. To plan”*. Undlad at skrive “24” foran.

6)      Nu skulle sporskiftet vise sig på din plan. Du kan evt. bruge knappen højre/venstre i hovedmenuen til at få sporskiftet til at vende rigtigt.

7)      Gå tilbage i menuen ”create track” og lav en 15 gr. bue med R 515 og kald den 315. PS. Jeg har ikke set dem endnu – men jeg går ud fra at kurvestykket har aftagelige sider.

*) Undlader du fluebenet gemmer systemet din indtastning. Det kan være en fordel og en ulempe. Ulempen består i at jeg har erfaret at systemet ”kun” kan gemme 30-40 hjemmelavede skinnestykker før pladsen er brugt op. Jeg har ikke fundet ud af hvordan – og om muligt – sådanne emner kan slettes.  Hvis du gemmer permanent finder du emnet i bunden af standardmenuen.

Vedrørende C-spor i øvrigt. I Märklin Magasin 1/2000 er der beskrevet udførligt hvordan du laver dine egne sporstykker hvis du skal bruge en længde eller bue der ikke er standard.

Jeg har i R9 (sporskiftekurven veds slanke lige sporskifter) - lavet et stykke på 7 gr. og et stykke på 15 gr. Jeg har brugt 2 stk 24912. Dem har jeg skåret over og tilpasset. Dernæst samler jeg dem med skinnelasker og UHA-lim. Se ovenstående artikel. Mindste lige stykke i min samling er 48 mm langt. Det havde jeg brug for for at få en sporplan til at gå op.

Ang. slanke kurveskifter i øvrigt: Jeg har for min egen fornøjelses skyld lavet et par principskitser (se billeder nedenfor).  Et udpluk af de rigtig mange muligheder der udspiller sig med de nye skifter.

WiinTrack

WinTrack

 

Underkategorier

Joomla templates by a4joomla